Iedere vrijdag kiest Joe Beda of een van zijn medewerkers van Heptio (recent overgenomen door VMWare) een onderwerp en gaat daarmee in een live video aan de gang – “make it and break it”, als een soort knipoog richting streamingplatformen als Twitch en Youtube. Het zijn bijna altijd producten uit de ecosfeer van Kubernetes.
De eerste aflevering van TGIK vraagt behoorlijk wat van Beda: het is een sessie van bijna twee uur tegen een muur praten. “It takes a certain amount of confidence to be able to do that”. Interactie met het publiek wordt er snel bijgehaald, maar dat is bij de eerste afleveringen alleen live: Youtube voegt pas veel later de chat aan de stream toe zodat die ook na de live-uitzending terug te kijken is. In die chat gebeurt veel, er worden vragen gesteld die direct antwoord krijgen.
Beda heeft een brede groep volgers, die wereldwijd verspreid zijn en in andere timezones wonen. Hij houdt geen rekening met het feit dat het ergens anders op de wereld misschien niet een goed tijdstip is als hij begint met uitzenden – dat is niet meer te doen als je op “global scale” werkt.
Een belangrijke bijdrage aan het succes van TGIK is de spontaniteit (niet alles gaat zoals gepland en er is weinig gescript), het feit dat er iets tastbaars wordt gedaan met een product – het wordt aan alle kanten bekeken, geïnstalleerd, stuk gemaakt, allemaal om te leren en te begrijpen hoe iets werkt. De interactiviteit wordt bereikt door het publiek direct te betrekken bij wat er gespresenteerd wordt, bijvoorbeeld door vragen te stellen over dingen die Beda zelf niet weet – er is altijd wel iemand die meer weet dan hij en daar leert vervolgens iedereen weer van. En, net als in de wereld waar TGIK over gaat is het dogma “maak fouten”.
Het gaat ook wel eens fout. Beda heeft een keer per ongeluk de url van een product dat hij aan het testen was laten zien in een livestream, waarna een malafide kijker er een cryptomining-cluster op deployde. Dat resulteerde in een cluster-crash en een slechte naam voor het product, maar met live-uitzendingen is dit bijna niet te voorkomen. De positieve insteek van TGIK doet dan wel een hoop goed – het is niet de bedoeling moedwillig producten onderuit te halen.